Nieuws
Jansen Event-Sportmanagement zet in op vergroening
Wanneer het gaat om verduurzaming zijn het alle kleine beetjes die helpen. Zeker wanneer alle kleine beetjes tezamen een groot geheel vormen. Jansen Event-Sportmanagement en Airolube slaan de handen in één als Sustainable Partners en gaan de strijd aan tegen schadelijke smeer- & reinigingsproducten in de fietsindustrie.
Met een complete fietsonderhoudslijn op basis van koolzaadolie is het Groningse Airolube koploper in duurzame, milieuveilige producten. Sinds 2019 heeft het merk vele producten ontwikkeld zoals smeermiddelen, reinigers en onderhoudspasta’s. Allen op basis van planten en daardoor biologisch afbreekbaar. De producten zijn inmiddels verkrijgbaar in fietsenzaken verdeeld over Nederland en België. Jansen Event-Sportmanagement, bekend van evenementen zoals de Gouden Pijl, Geopark Hondsrug Classic en de Bauke Mollema Tocht, trekt jaarlijks vele duizenden fietsers naar evenementen overal in Nederland. De samenwerking tussen beide partijen moet de bewustwording voor schone en veilige producten groter maken en daarbij bijdragen aan de verduurzaming van de wielersport.
“Fietsers zijn stuk voor stuk natuurliefhebbers. Of het nu een wielrenner is die geniet van de heuvels van Limburg of een mountainbiker die het bos op zoekt, ze genieten allemaal van de omgeving. Een omgeving waar we zuinig op moeten zijn. Het is daarom goed dat we onze deelnemers kennis laten maken met natuurlijke en duurzame alternatieven voor het onderhouden van hun fiets. Een product zoals Airolube bijvoorbeeld. ” zegt Wim Jansen, eigenaar van het gelijknamige organisatiebureau.
“Wat veel mensen niet weten is wat de gevolgen zijn van de producten die worden gebruikt. Zo bevatten veel producten microplastics of smeerstoffen, bijvoorbeeld Teflon, die schadelijk zijn voor ons drinkwater. Daarnaast bevat het overgrote deel van de spuitbussen drijfgassen. Naast het feit dat deze gassen in een slecht geventileerde ruimte schadelijk zijn voor onze gezondheid, zorgt het er ook voor dat de gebruiker minder effectief product in de verpakking heeft. Door fietsers kennis te laten maken met de kracht van Airolube verwachten wij dat de bewustwording voor en het gebruik van plantaardige smeermiddelen sterk zal gaan toenemen.” Vervolgt Henk Jaap Moorlag namens Airolube.
De komende maanden zal gewerkt worden aan een verdere invulling van de samenwerking. Wat vast staat is dat zowel Airolube en Jansen Event-Sportmanagement het organiseren van wielerevenementen weer een stap duurzamer en groener maken.